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1. 目的

日本生命倫理学会(JAB)は、学会員の国際学会発表を奨励し、国際交流の活性化をは かるため、生命倫理に特化した国際学会で発表を行うことが決定した学会員に助成金を支給します。この目的のもと、今回は2020年10月に米国メリーランド州で開催されるAmerican Society for Bioethics and Humanities(ASBH)年次大会において発表を行う予定のJAB会員を対象にして助成金を支給します。

2. 対象となる大会とその情報

  • ASBH第22回年次大会(ASBH 22nd Annual Conference)
  • 開催期間:2020年10月15日から18日
  • 開催場所: アメリカ合衆国メリーランド州ボルティモア

3. 対象者

ASBH第22回年次大会に演題を申し込み、Proposalが受理されたJAB会員1名。
なお、対象となるASBH年次大会における発表形式の分類は以下の通りです(http://asbh.org/annual-meeting/proposals)。

① Workshop: These presentations are designed for instruction and interaction in a 75-minute session. Presenters must engage and involve the members of the audience for a significant portion of the session in small group activities, breakouts, role play, audience feedback, or discussion of cases or other content, design of materials and models, and similar forms of interactions. They are limited to 4 presenters, preferably from multiple disciplines and institutions.

② Panel Presentation: The ideal panel presentation compares and contrasts a variety of perspectives on a cohesive theme or includes presentations that are cross-disciplinary and build on one another. Panels are limited to 4 presenters who should be from multiple disciplines and institutions. One of these 4 presenters will serve as a moderator, and will be responsible for teeing up the discussion, introducing the presenters, keeping the session on schedule, and facilitating questions and answers as time allows. You are required to list who will serve as the moderator. Panel presentations are 75 minutes.

③ Debates: These 75-minute sessions provide an opportunity to present opposing views about a topic. Sessions must include a moderator to introduce the issue/topic and up to four presenters, each presenting alternative approaches or views to the issue/topic. Proposal abstract should include the issue/topic to be debated, the structure of the debate, descriptions of the major points likely to be argued by each presenter, and the general qualifications of each presenter (without compromising anonymity) to ensure a fair debate. You are required to list who will serve as the moderator. Presenters must incorporate at least 15 minutes for audience interaction, questions, and response.

④ NEW: Performances and Exhibitions.: These sessions feature work created to be performed or exhibited and invite the audience to reflect critically and in a scholarly manner on relevant issues/topics. Possible formats include, but are not limited to, staged dramatic performances, readers’ theater, movement-based compositions, exhibitions, 2D work, 3D work, projection, sound art, and readings of original work. Performances or Exhibitions may be proposed by one or more presenters and may include more than one performance/exhibition, in which case identifying a critical theme that connects the pieces is strongly recommended. Sessions are 75 minutes and must incorporate at least 15 minutes for audience interaction, questions, and/or other opportunities for response. Proposals should include space requirements and other relevant specifications. These sessions are limited to 4 presenters. We regret that no additional funding is available for producing performance sessions.

⑤ Paper Presentation: In this format, one individual will have 15 minutes to present a brief structured discussion or lecture based on a work-in-progress or a paper with central, substantive content that has not been previously published, followed by 5 minutes to address questions from the audience. Three paper presentations will be grouped in a 60-minute session.

⑥ Flash Presentation: In this 75-minute flash format (which replaces poster presentations), individuals will have 5 minutes to present 3 slides: one with a title and their name and institution, a second with key points on a work-in-progress or a completed project, and a third with a bibliography. Each flash session will include presentations by approximately 10 individuals, followed by a period for individual conversations with each presenter. Members of the ASBH Board of Directors and Program Committee will moderate presentations, transitions between speakers, and interactions with the audience.

4. 応募資格

(1)JAB会員なら誰でもご応募できます。ただし、若手育成という観点から、選出の過程において大学院博士課程在籍者や博士号取得後5年以内(いずれも2020年4月1日時点)の会員に優先度を与える場合があります。
(2)ASBH第22回年次大会に演題を申し込み、Proposalが受理されたJAB会員。

5. 応募書類

(1)申請書(このページの下部よりダウンロードできます)。なお、申請書内の指定の箇所に、ASBHに受理されたProposal(報告)の内容ないしアブストラクト(英語の場合500 words以内、日本語の場合1000字以内)を記入してください。
(2)2020年4月1日時点で、博士号取得後5年以内であることを証明できる書類等。

6. 助成金の支給額

申請書の6の予算額も参照して、30万円を上限として支給します。当該のASBH年次大会参加に関わる費用に用いることができます。これらの費用には、たとえば ① 航空費及び自宅より空港までの往復交通費、② 参加登録料、③ 大会開催地での宿泊費や移動費、④ 海外渡航保険加入費、⑤ その他大会参加に関連することが合理的に認められるような経費を含みます。なお、助成金は、ASBH年次大会終了後、提出書類が確認された後に、指定の銀行口座等への振り込み等で支給します。

7. 受給者の提出書類

助成金受給は、当該のASBH年次大会終了後1ヶ月以内に以下の書類等を国際交流委員会(international[at]ja-bioethics.jp)に提出してください。なお、これらの書類等は電子化されて、JAB事務局に電子メールで送付されるのが望ましいです。

(1) 航空券領収書
(2) 参加登録証明書(領収書)
(3) 海外保険加入料(領収書)

8. 受給者の学会への義務

助成金受給者は、JABのウェブサイトへの原稿執筆(学会出席報告を含む)の義務を負います。この原稿(ワードファイル等)は、原則として、当該のWorld Congress終了後1ヶ月以内に、情報委員会(information[at]ja-bioethics.jp)に電子メールで提出してください。

9. 選考方針

応募者の選定にあたっては、4.応募資格の条件に加えて、以下の点を考慮に入れます。

(1)3. 対象者の条件のところで記載したASBH年次大会における発表形式の分類。たとえば、⑥のFlash Presentationよりは⑤のPaper Presentationの方が重要視されます。このように、基本的には①>②>③>④>⑤>⑥のような優先順位となります。
(2)ASBHに受理されたProposal(報告)の内容ないしアブストラクト(英語の場合500 words以内、日本語の場合1000字以内)。報告内容が優れていることが重視されます。
(3)申請書における「収入支出予算(概算)」の合理性。

9. 審査の主体とプロセス

JAB国際交流委員会が審査し、代表理事に推薦します。代表理事が理事会審議を通じて受給者を選定します。

10. 申請書および応募の締切について

  • 所定の申請書(ページ下部からダウンロードできます)を使用してください。
  • 申請書や必要書類は原則として電子化し、国際交流委員会(international[at]ja-bioethics.jp)に電子メールで送信してください。
  • 申請書の提出締め切りは、2020年6月15日とし、ASBHにおいてProposalが受理された場合、速やかに国際交流委員会に受理証明書を提出してください。
  • その後に、国際交流委員会で審議します。国際交流委員会の審議は1ケ月以内に行い、理事会承認を得て、申請者へ速やかに採択についての結果を通知します。
  • なお、ASBHに提出したProposalが受理されたかどうか等の情報は、6月中にASBH事務局から本人に知らせが届くことになっています(http://asbh.org/annual-meeting/proposals)。